2015年 理工学部 シラバス - 教養教育・外国語・保健体育・共通基礎
設置情報
科目名 |
English Communication Ⅱ
Business English.
|
||
---|---|---|---|
設置学科 | 一般教育 | 学年 | 2年 |
担当者 | R.H.ジョーンズ | 履修期 | 後期 |
単位 | 1 | 曜日時限 | 木曜4 |
校舎 | 駿河台 | 時間割CD | T44H |
クラス |
概要
学修到達目標 | 授業の到達目標及びテーマ The students will study English for the business world and preparing for the world of work. 学生はビジネス英語を習い、社会人に向けての準備をする。 |
---|---|
授業形態及び 授業方法 |
授業の概要 In class, students will learn about the important things do with English used in the business environment. There will be plenty of opportunities for discussion and English speaking practice, too. 授業中、学生はビジネスに使用される英語の大事なポイントを習う。ディスカッションや英会話をするチャンスも多い。 |
履修条件 | 1. English Communication IIは社会コミュニケーションサブメジャーコースの指定設置科目で、このサブメジャーを取る学生はEnglish Communication Iと共に履修しなければならない。2. 教職免許を取る学生はEnglish Communication Iと共に履修しなければならない。 3. その他の学生は、English Communication IとEnglish Communication IIの両方をI・IIの順で履修することが望ましい。前期のみまたは後期のみ履修することは可能ですが、特にEnglish Communication IIのみ履修する場合、担当教員と相談して下さい。 All Students who are willing to try hard are most welcome in this class. Students should come to all the lessons and always be on time. Students should be sure to do all the homework and bring relevant handouts to the lessons. A dictionary is important to bring to the lessons and a folder in which to keep the daily class print. |
授業計画
第1回 | Introduction to the course, the teacher and other students. Orientation about the business English classes. コース・教員・受講者の紹介。ビジネス英語の授業の紹介 |
---|---|
第2回 | More on introductions and other course details. 紹介、そしてコースに関する詳細 |
第3回 | Effective business introductions. Presenting business cards. Vocabulary building. ビジネス場面での紹介・名刺の受け渡し・語彙育成 |
第4回 | Starting and ending introductory conversations when first meeting someone from another business. Vocabulary building. 他社の人との初対面の会話開始と終了・語彙育成 |
第5回 | Describing routines and a typical working day. 日課と典型的な仕事での一日について |
第6回 | Asking about company background and describing company businesses. 会社の背景について尋ねる・会社の内容について説明する |
第7回 | Researching and writing about a famous business pioneer. Preparation for mid-semester speech. 有名なビジネス開拓者について研究して原稿を書く・中間発表の準備 |
第8回 | Mid-semester speeches on a famous business personality. 有名なビジネスパーソンに関する中間発表 |
第9回 | Corporate culture. Talking about likes and dislikes of working in a modern day corporation. 企業文化・現代企業に勤める良いところ悪いところ |
第10回 | Business communication - effectively answering the phone. Taking messages and ending a call. ビジネスコミュニケーション:電話対応・メッセージを取る・電話の終了 |
第11回 | Researching and writing about a famous company. Preparation for end of term speech on a famous company, which could be Japanese or foreign. 有名な企業について研究して原稿を書く・学期末スピーチの準備(テーマ:国内国外の有名な企業) |
第12回 | Talking about the structure of companies. More preparation time for final speech. 企業構造・学期末スピーチの準備 |
第13回 | Using graphs, tables and other statistics in a business presentation. ビジネス発表に使用されるグラフ・表・その他の統計 |
第14回 | Final presentations regarding a famous company. 有名な企業に関する学期末発表 |
第15回 | Other final assessments and discussion of the main points covered during the semester's work. 最終評価・当学期の内容に関するまとめ |
その他
教科書 |
No textbook will be used in the class. The teacher will use a computer, the OHP and provide handouts to the students in each class.
|
---|---|
参考書 |
No reference books will be used, but the students are encourage to use the Internet.
|
成績評価の方法 及び基準 |
学生に対する評価 授業での参加、課題の提出、小テスト他 Effort 努力= 100 points x 15% = 15 Participation 参加= 100 points x 15% = 15 Mid-term individual speech 中間個人スピーチ= 100 points x 20% = 15 End of term group presentation 学期末グループスピーチ= 100 points x 20% = 15 Other assessments その他の課題= 100 points x 20% = 20 Various class exercises and homework 授業中の練習と宿題= 100 points x 20% = 20 Total points 合計 = 100 |
質問への対応 | Students are encouraged to ask question before, during and after the classes. |
研究室又は 連絡先 |
The teacher's e-mail will be given to the students during the first class. |
オフィスアワー | |
学生への メッセージ |
IMPORTANT MESSAGE FOR THE STUDENTS: PLEASE TRY YOUR BEST IN THIS CLASS. I HOPE YOU HAVE A LOT OF FUN STUDYING ENGLISH TOGETHER. PLEASE COME TO ALL THE LESSONS AND COME ON TIME. IF YOU MISS A CLASS CHECK WITH ANOTHER STUDENT WHAT YOU MISSED. BEST POLICY - KEEP 100% ATTENDANCE! |